Vull plantejar dues qüestions sobre Intel·ligència Artificial i el català. Espero que em pogueu ajudar.
En primer lloc, m'agradaria saber quines IAs coneixeu o feu servir que funcionin bé (o raonablement bé) en català; o bé on consultar informació al respecte. Evidentment dono per descomptades les d'aquest lloc web: seccions Traductor i Diccionaris i eines.
Jo, per exemple, faig servir Mistral, que en castellà i anglès funciona molt bé; però en català es nota la mancança del model de la IA per al català. Aquí teniu una petita conversa a tall d'exemple (ha fet més errors dels que li he corregit).
En segon lloc, de quina manera es pot col·laborar per millorar els models en català d'intel·ligències artificials? Més enllà del simple reforç d'indicar-li si està bé o malament el que ha fet.
A mi també m'interessa l'assumpte. He provat alguns del projecte Aina pero cap m'ha servit per traduir del castellà al català. Sembla que nomes serveixin per inventar-se la manera de continuar un frase i poc més. No soc un expert, també potser que ho hagi sigut capaç de fer-lo anar com cal.
Abans havia provat de fer servit el model de Softcatalà però tot i que vaig aconseguir aixecar els contenidors (després de barallar-me amb el make), després em donava un error de Python i ho vaig abandonar.
Estic traduint els subtítols de series (programaticament) amb GPT-4o-mini i no ho fa malament, però hi ha paraules bastant comuns que no les tradueix. Son relativament poques però molesta. He obtingut millors resultats amb GPT-4o però consumeix crèdits moooolt ràpidament. Lo ideal seria tenir un model Open Source de qualitat que pugui executar en local i que fos tant bo com el traductor de SoftCatalà
M'agradaria traduir jocs (ho estic intentant amb el Baldur's Gate 3 que son més de 200.000 línies de text) però tot i traduir amb el Apertium haig d'acabar passant per GPT per afinar més (Apertium també es deixa paraules per traduir, li falta de context...) i això son forces calerons.
Inclús he intentat afegit paraules al Apertium, però no veig com fer-ho, el fitxer t1x es "infumable"