hola a tots m'agrada escriure contes i narracions curtes en les hores lliures , i la gent que me'ls llegeix veu moltes faltes d'ortografia , no em volen ajudar diuen que no tenen temps que van massa cansats de la feina, tot excuses... i jo necesito escriure perque m'agrada molt, pero quan veig tantes faltes, intento corregirles jo sola, però no m'ensurto tinc moltes dubtes , he fet servir un cd institut d'estudis catalans diccionari de la llengua catalana i tambè el softcatala, però en coses concretes no m'ajuden, com per exemple quan s'ha accentuar "és" o "es" ja se que va de si es verb o pronom, quan escric "es una amiga" va amb accent aquest "es" o en sense, un altre cas es el tema de donç o dons, que es correcte l'un o l'altre....quin programa pot ajudar a sortir de dubtes? vull comprarme un programa de català, però he voltat per botigues i no en trovo ningun, on hi ha programes de corrector de català? , algú coneix un bon professor de català disposat a fer traduccions on line o per aclarir dubtes?, gracies per contestar
Això que demanes és una mica complicat. Ets tu mateixa qui, amb la pràctica, ha d'aprendre aquestes coses. Saps què has de fer? Llegir molt en català, perquè així veuràs com s'escriuen les coses.
Les faltes d'ortografia no han d'ésser cap problema per tal que continues escrivint. La pràctica et donarà allò que necessites. Sempre pots preguntar ací dubtes concrets o... bé, pots trobar a algú que et vulga corregir els teus escrits, però sempre serà millor que siga una "persona real" en viu i en directe, perquè les coses s'expliquen millor així.
Ací pots preguntar dubtes concrets, però texts complets és una mica complicat ja que és prou treball...
Per a dubtes sobre algunes paraules sempre pots fer servir el termcat.cat...
Saps? tinc una germana que també es diu Laura, pero no és escriptora
és: amb accent quan és del verb ésser, verb ser (notes quin soroll fa?) és
es: sense accent, pronom (fixa't amb la frase que t'he dit de la meva germana, "es diu" "és escriptora" notes el soroll diferent?
Es pentina
es renta
es fa passar per
es diu que no té... Es+verb MOLTES VEGADES
es trenca sempre
és divertit És: ja és el verb
és bo saber parlar ÉS+ ADJECTIU (divertit) o altres
és educat
és i serà una gran escriptora la Laura
DONS--> Els dons que Déu ens dóna. Tu tens el do d'escriure.
DONCS--> En castellà és el "pues". Pues hace frío: doncs fa fred.
Doncs no ho sé.
Doncs tens raó.
Doncs vigila.
Doncs no triguis molt.
Que Déu et beneeixi!
Patricia
PD:Sí, llegeix i en sabràs molt més!
T'agafes un recull de gramàtica catalana (al Hipercor o així: és un llibre) i ja veuràs
Si volgueres, jo et podria corregir els texts i dir-te les raons de les correccions. I això de fer traduccions, NO. És preferible q escrigues en català, encara q tingues un fum de faltes, q no q ho faces en castellà i ho poses en un traductor/corrector. Seria fer trampa, i ja no eixiria igual. A més, les faltes amb el temps i la pràctica desapareixen. Tots hem fet faltes, i fins i tot, a tots ens cau alguna falteta.
jo he millorar una mica, gràcies al corrector de firefox, que et corregeix els textos que vagis a escriure a fòrums o llocs com aquests on pots posar text.
també tinc firefox amb el buscador de l' enciclopèdia catalana a dalt els buscadors. I quan tinc un dubte cap allà.
Si treballes amb el Word 97, 200, XP, 2003 ó 2007 tens un corrector ortogràfic incorporat amb el programa, però té la pega que només fa la revisió ortogràfica dels textos, però no la gramatical que és la que més et fa falta.
Amb això et pot ajudar un altre programa que es diu WordCorrect, que fa la feina que no fa el corrector ortogràfic del Word i que és compatible amb aquest programa. És a dir, el WordCorrect et fa la revisió ortogràfica i la gramatical.
Si m'escrius un correu electrònic et podré ajudar, la resta és cosa teva.
No obstant això, pensa que a vegades un bon corredor ortogràfic/gramatical no sap distingir casos com l’accent diacrític i situacions com la que descrius. Per exemple, el WordCorrect no et posarà falta en aquesta frase si tu no hi poses l’accent: “El pastor va portar els bens a la granja”. La paraula “BENS” va amb accent o sense? Si hi poso accent m’estic referint als xais o no n’hi he de posar?
Tant sols per ampliar el comentari anterior. WordCorrect és un programa antic, jo et recomanaria Maxigramar Pro. A més de fer la correcció ortogràfica i gramatical disposa d'una eina que et marca els mots que poden anar amb o sense accent.
Jo vinc utilitzant, des de fa molt de temps, el wordcorret per a word, i en va molt bé. No tinc cap de problema. El cas es que voldria passar-me a l'open i aquest corrector no en val. Per què dius-tu que el maxigramar és millor?.
Jo també vaig ser usuari de wordcorrect durant molt de temps fins que vaig descobrir Maxigramar. Les avantatges són moltes disposa del nou diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans, dona informació sobre el mot, corregeix directament sobre el document mentre escrius, etc. Si vas al seu web tu mateix podràs comprovar les diferencies.