Faig servir Ubuntu 6. He comprat un disc dur extern. Me'l reconeix tot d'una però no tenc permisos per canviar-ne les propietats (està en només lectura). Som MOLT inexpert i necessit fer còpia de seguretat de les dades del meu disc dur. Algú em pot ajudar a configurar el disc com a d'escriptura? MOLTES gràcies.
Segurament serà perquè té un sistema de fitxers tipus ntfs, mira-ho i si es així el que podries fer es formatar-lo com fat32 o ext3 o sinó utilitzar ntfs-3g
Per saber amb seguretat amb quin format es troba la partició, pots fer: fdisk -l des de consola. Veuràs totes les teves unitats i particions de disc.
Si no has de fer servir el disc dur amb ordinadors windows, pots formartar-lo amb ext3 que és el format habitual en els Linux actuals. Si necessites compatibilitat, també el pots formatar a FAT32, tot i que és un sistema de fitxers no gaire recomanable -molt menys amb discs grans-. Això ho pots fer amb el mateix fdisk, o utilitzant alguna de les eines gràfiques de què disposa ubuntu, com ara el gparted o el qparted, que et pots instalar amb el synaptic, i que et faciliten la feina.
En el cas que vulguis deixar el disc amb ntfs, pensa que amb la teva versió de la ubuntu, és molt probable que no s'hi inclogui per defecte el ntfs-3g, que és el que necessites per escriure en aquest sistema de fitxers. Mira amb el synaptic si el tens disponible. Si no és així, pots instalar-te'l des de les fonts. Aquí hi ha una explicació de com fer-ho:
He instal·lat gparted i l'he formatat com a ext3. Després m'han hagut d'ensenyar a canviar els permisos (#chown) per a tots els usuaris. Ara quan m'instal·li Ubuntu 8.10 crec que no tendré problemes si li don format en ntfs, i el podré fer servir per anar a cercar dades a cal meu germà, que té windows.