Malgrat que faig força coses amb ordinador tinc un gran desconeixement del seu funcionament. Per exemple: cada vegada que baixo algun programa m'apareixen icones a l'escriptori que corresponene a coses que no sé so les necessito, per exemple: em vaig baixar un programa ( suposo que se'n deu dir programa multimedia ) anomenat DivX i a l'instal.lar-lo automàticament em van aparéixer altres icones a l'escriptori: VCL media player, DivXmovies, vlc-0.8.6c-win32...i no sé què carai és cada cosa, ni per a què serveix...En altres casos , al descarregar-me altres programes em surt la icona del programa i la mateixa amb la paraula setup, que tampoc no sé que és. Algú em pot ajudar o em pot dir si existeix algun manual senzill per aclarir-me coses així ? Ja veieu que lo meu és un nivellàs, però ja n'aprendré.
La majoria de casos quan apareix la icona d'acces al programa i la mateixa amb la paraula setup, aquest sol ser l'instal·lador del programa. O sigui el que t'has baixat d'Internet i un cop ja has instal·lat el programa ja pots esborrar-ho. Quan l'esborris no l'eliminis posa'l a la paperera de reciclatge i si veus que tot segueix funcionant correctament ja podràs esborrar-lo definitivament.
El cas que comentes del DivX no se que és el que t'ha instal·lat i no et puc ajudar. Jo soc dels que sempre esborrava tot el que no sabia que era, o perquè servia, clar que algun que altre cop l'ordinador va deixar de funcionar
Quan descarregues un programa d'Internet se t'obre un quadre de diàleg en el teu navegador que té tres opcions (en el cas de l'Internet Explorer): Executar; Desar; Cancel·lar.
Si esculls la primera opció Executar, el Window s t'advertirà que el programa no està certificat i et demanarà si vols tirar endavant, cosa que faràs. Després de descarregar-se (veuràs que hi ha una barra de color del tipus termòmetre que es va omplint i que tarda un cert temps en baixar el programa, poden ser segons, minuts o més d'una hora), començarà la instal·lació pròpiament dita per mitjà d'un programa especial d'instal·lació (assistent) que t'ajuda a fer el procés i que acostuma a demanar-te que acceptis el contracte per tirar endavant i que et demana dades com el nom i cognoms o l'empresa o condició amb la qual instal·les el programa i, si és necessari, una clau o número de sèrie per continuar amb la instal·lació fins al final si el progrma és de pagament i no és una demo o programa de prova. Si no tens designada una carpeta d'instal·lació, la majoria de programes s'instal·len dins de la carpeta Archivos de programa (a vegades veuràs que té el nom en anglès com a Program Files dins de la C:), però no sempre cal fer-ho en aquesta carpeta, encara que et recomano que deixis aquesta opció per defecte quan instal·lis un programa.
Si esculls la segona opció Desar, tens l'avantatge que el programa es descarregarà, primer, en una carpeta del teu ordinador on trobaràs el fitxer corresponent per fer la instal·lació en qualsevol moment i, fins i tot, podràs copiar-lo en un llapis de memòria o en un CD-ROM i emportar-te'l per instal·lar el programa en un altre PC. Jo, sempre, et recomano escollir aquesta opció. Per tal que sempre localitzis els programes baixats d'Internet, pots crear una carpeta que es digui "Les meves descàrregues". A vegades, si no has designat una carpeta específica, el programa executable es col·loca a l'Escriptori.
Si esculls la tercera opció Cancel·lar, ja saps què passarà, que el programa no es descarregarà.
La majoria de programes d'instal·lació van seguits o precedits de la paraula "Set Up", o "SetUp", però a vegades també hi surt la paraula "Install" o "Instalar". i l'extensió "nomdelfitxer.exe".
Alguns programes, a més de col·locar una icona de drecera a l'Escriptori, col·loquen icones complementàries en funció de si has acceptat aquest fet i has permès que s'instal·lin programes complementaris de la mateixa casa o fabricant. Per posar un exemple molt clar: si navegues per Internet i vols veure determinat tipus de vídeo en una pàgina Web, pots trobar-te que se't proposi i se't demani que instal·lis el programa Quicktime, que és gratuït,, que es necessita per veure determinats fitxers de vídeo. Quan acceptis la proposta, el Quicktime et preguntarà si vols instal·lar, també, el programa Itunes, que és un programa de la mateixa casa Apple i que serveix per gestionar els fitxers de música i vídeo, com ho fa el Windows Media Player. Si acceptes la pantalla, a cegues, se t'instal·laran els dos programes i per això és possible que et trobis no una sinó dues o més icones a l'Escriptori, per aìxò jo aconsello anar amb molt de compte a l'hora d'acceptar o confirmar pantalles i llegir-se abans què és el que ens proposen. És clar que a vegades ho diu en anglès i no tothom sap anglès.
En el cas concret del DivX, en el moment d'instal·lar un còdec o programa especial per llegir fitxers de vídeo en aquest format, a més d'instal·lar-se aquest còdec, se t'instala·la un programa, que serveix per veure aquest tipus de vídeos i d'altres formats, que es diu Media Player Classic i se't crea una carpeta que es diu DivX en el teu PC per tal que hi puguis desar els vídeos que baixis o gravis en aquest format.
Si fas servir el Mozilla Fire Fox, la primera vegada que baixis quelcom d'Internet se't proposarà que designis o que creïs una carpeta on baixar tots els fitxers, a l'estil de la que t'he proposat al principi. Espero haver-te ajudat.
Volia afegir, que se m'ha oblidat, que és bo que quan baixis i desis un programa a la carpeta "Les meves descàrregues" hi creis una segona carpeta o subcarpeta amb el nom genèric del programa que has baixat per tenir-los tots endreçats i amb ordre.
D'altra banda, t'aconsello que no instal·lis tot allò que se t'ofereixi, sinó només allò que realment necessitis o vulguis provar. A vegades els ordinadors emmagatzemen quantitat de programes instal·lats que mai s'arriben a fer servir i que només ocupen espai. Per cert, suposo que ja saps que per executar el programa d'instal·lació que t'hagis baixat has de fer doble clic sobre la icona o el fitxer Set_Up.exe que trobaràs a la carpeta o subcarpeta on l'hagis descarregat. Bona sort.