Hola, recentment he instal·lat el Windows Vista en versió de 64 bits al meu nou ordinador. He hagut d'emprar aquest sistema degut als 4GB de memòria que hi he instal·lat, ja que com sabeu les arquitectures de 32bits no poden gestionar correctament més que 3.1 - 3.2 GB de memòria RAM (fent algunes pirules es pot fer a mitges, però també té inconvenients derivats de la pròpia arquitectura). I vaig descartar el Windows XP x64 perquè les referències que en vaig trobar a moltes revistes especialitzades mundials era que hi havia molt poc suport real i molts pocs "drivers" i programes específics per a aquesta versió de l'XP.
Per tant un cop instal·lat el Vista x64, de seguida com faig sempre que instal·lo un Windows vaig cercar el pedaç d'idioma català del Vista a Softcatalà, però m'he adonat que l'únic pedaç que hi ha pel Vista a Softcatalà només serveix per al Vista de 32 bits, i no pel de 64, que dóna un error ...
Fent cerques pels fòrums he vist que el de 64 bits no està pas disponible. Se sap per a quant n'hi haurà un ? S'hi està treballant o de moment no és previst treure'l ?
Doncs crec que si ja els i costa actualitzar els paquets de traducció que treuen no crec que arribin a treure cap per 64 bits.
Personalment si vols usar sistemes operatius de 64 bits, et recomano que usis algun de programari lliure. com per exemple ubuntu gnulinux, que té practicament tot el seu programari empaquetat, en 64 bits. I està en català. Només et trobes problemes en el programari privatiu.
Tot i així no et recomano passar-te a 64 bits. Actualment el programari privat encara està molt retrassat en el tema. Jo i molta gent tenim processadors 64 bits, i encara anem a 32 per el poc suport.
Hola ! No era la meva intenció debatre sobre el programari privatiu o els 32 o 64 bits, però sí que et diré que estaria encantat d'emprar Ubuntu (tinc algun equip amb aquesta distribució) però el problema és que allà no hi puc instal·lar gairebé cap dels jocs importants que apareixen per PC, una de les meves aficions quan tinc un momentet lliure.
A part els sistemes de 64bits com el Vista x64 poden operar perfectament tot el programari de 32 bits, perquè com ja saps disposen també de les instruccions d'aquesta arquitectura (poden usar les dues). Per tant no sé exactament què té de dolent tenir el Vista x64 enlloc del x32 si el 64 pot emprar les instruccions de totes dues arquitectures
Ah, i em deixava un altre argument per usar S.O's de 64 bits si tens un processador capacitat per a fer-ho ... si tens 4 GB de memòria, l'arquitectura de 32 bits no et reconeix més de 3.1-3.2 GB, si no fas una pirula poc recomanable.
Per tant amb 4GB i amb un SO capaç d'operar normalment amb el programari de 32 bits, quin motiu hi ha per no tenir un SO de 64 ? No hi ha cap inconvenient.
Doncs suposo que si els programes de 32 bits van en 64, el pedaç hauria de fer el mateix no? O potser al ser una cosa del sistema deu donar error? havia sentit que gent tenia bastants problemes amb 64 bits flashplayer i java.
Entenc que usis Vista per els jocs. Si un dia vols provar de passar, existeix CEDEGA que emula jocs de windows a gnulinux
Sí i no. Una cosa és fer córrer un programa de 32 bits en un SO de 64 bits (que també té les instruccions del 32, i per tant cap problema) i una de molt diferent traduir uns mòduls específics d'aquest SO de 64bits amb un pedaç preparat per a la versió de 32. Tal i com passa amb el pedaç de Softcatalà per Vista x32, no és compatible amb el Vista x64, com és natural.
Pel que fa als jocs, he provat diversos emuladors. Evidentment, però, no és el mateix que jugar directament amb el Vista, per desgràcia (tant de bo fos el mateix !).
Antoni ha escrit:Se sap per a quant n'hi haurà un ? S'hi està treballant o de moment no és previst treure'l ? Gràcies !
Hola Antoni,
Aquesta és la resposta que vaig rebre de Microsoft quan els vaig plantejar aquesta mateixa qüestió:
------------------------------
(...) Gracias por contactar con Microsoft. Como respuesta a su consulta, indicarle que por el momento no hay una previsión, por parte de Microsoft Corporación, de sacar el paquete de lenguaje Catalán para las versiones de Windows Vista 64bits.
Podrá encontrar más información sobre la descarga para 32 bists en el siguiente enlace:
Doncs això. Ni la més mínima intenció. Estaria bé mirar de fer una queixa conjunta a algun organisme local (Normalització?, Plataforma per la llengua?...) si és que hi han més usuaris en el mateix cas.
Lluís, el problema és que no sempre podem triar fer servir un sistema o un altre. Jo soc usuari de Linux, però per raons professionals també ho soc del Windows. I com a ciutadà, crec que tinc dret a treballar en la meva llengua, de manera que continuarem insistint.