Inici | Qui som | Projectes| Fòrums | Escriu-nos | Botiga | GNU/Linux | Mac| Traductor | Corrector | Llistes|Enllaços|Ajuda
 
 


 
 
 
  Programari lliure en català, estàndards oberts i recursos lingüístics lliures a l'acord de govern de la Generalitat de Catalunya  
 

Enviada per Jordi Mas, 09.01.2004.
 
  Els acords de Govern signats pel PSC-CpC, ERC i ICV-EUiA inclouen importants mesures per a la promoció del programari lliure en català, estàndards oberts i recursos lingüístics lliures.

En concret els punts de l'acord diuen:

3.3 Fer accessibles tots els llocs web, finançats amb fons públics (respectant els estàndards establerts per World Wide Web Consortium).

3.4 Utilitzar estàndards oberts que garanteixin el dret a triar programari als usuaris.

3.5 Fomentar la producció de programari lliure i la corresponent documentació d'ús en català.

3.6 Utilitzar, per part de la Generalitat de Catalunya, els organismes autònoms públics, les empreses públiques i les de capital mixt sota control majoritari de la Generalitat de Catalunya preferentment en els seus sistemes i equipaments informàtics de programari lliure en català.

3.7 Revisar l'acord amb els principal proveïdors reclamant transparència en els encàrrecs, professionalitat en les solucions, disminució de costos i qualitat en els serveis.

4.1 Promoure i donar suport a la indústria catalana d'elaboració de programari i a la del tractament de la llengua (traductors, reconeixedors de veu, cercadors, etc.), Permetre l'accés a tothom amb llicències lliures a la propietat intel·lectual dels recursos lingüístics fets amb fons públics.

Aquests mateixos partits polítics que han signat els acords de Govern són els que van donar suport a la Proposició de llei de programari lliure en el marc de l'administració pública que ERC va presentar al Parlament de Catalunya i després al Senat espanyol.

Aquests són els mateixos punts que van impulsar-se des de la Campanya per a l'ús del programari lliure a l'Administració pública que l'any passat va tenir el suport de diferents entitats i associacions.
 
Coherent - Enviada per Gil Forcada, dissabte, 10.1.2004. 20:25 .  
 
Esperem que no es quedi en paper mullat i realment ho facin, dono tot el meu suport a aquests punts i espero que així es facin

Per a quan una distribució de linux totalment en català i personalitzada per als instituts públics i concertats?

Salut i força al canut!
 
En tot cas... - Enviada per aaa, dissabte, 10.1.2004. 21:29 .  
 
En tot cas segur que no regalen 80.000.000 de ptes a Microsoft ;-) amb això jo ja dormiré més tranquil. Pot ser molt interesant impulsar Fedora per l'administració i escoles públiques, en el cas de les escoles concertades cal que observin altres empreses que tbé fan el pas.

Visca catalunya!
 
Amb un govern nacionalista hagués estat igual - Enviada per Àlex, diumenge, 11.1.2004. 22:02 .  
 
Bé només aclarir que amb un govern sense PSC-PSOE, un de nacionalista amb CiU-ERC també hagués passat perquè CiU acceptada tots els acords d'ERC. De tota manera, aquest govern està amb avantatge perquè el més important ja està fet: Windows i Office en català, i això s'ha hagut de fer "fent la pilota a Microsoft molts anys", a més passant factura electoralment perquè a Softcatalà s'ha criticat bastant l'actitud del govern, però ja se sap, la llengua abans que res, no sé si aquest serà l'objectiu del PSC-PSOE.
 
CiU, i el que hi ha fet - Enviada per Joan Capdevila, dilluns, 12.1.2004. 09:49 .  
 
Si ens remetem als fets, tant CiU com PP van votar en contra de la llei del programari lliure. CiU ha demostrat una gran falta de visio i competencia en noves tecnologies, educacio i altres ambits. Potser ho ha fet bé en altres. Es més important es tenir coses com l'OpenOffice que funcionen igual de be i no et fan dependre de cap empresa. Aquí CiU va ser molt curta de cabals. La gent de CIU podrien haver apres molt de com Softcatala ha fet les coses. Esperem que els d'ERC siguin mes lletos

 
LINCAT - Enviada per Jordi, dilluns, 12.1.2004. 14:11 .  
 
Crec que la mesura passa per fer una mena de LINEX com els extremenys.

Passa per donar a les escoles, centres de treball i administracions públiques un S.O. lliure de debó.

No crec que la solució passi per traduir les eines de Microft al català.
 
També va caldre afluixar la mosca - Enviada per Enric, dimarts, 13.1.2004. 09:23 .  
 
Volia aclarir que per aconseguir que Microsoft fes les versions en català del seu Güindous va caldre deixar anar una pila de milions. El Govern de CiU no va ni saber negociar amb Microsoft. A Noruega el govern es va plantar i va dir-li que retirava les compres sinó ho traduient a la llengua norsky, que parlen menys d'un milió de persones. I Microsoft va fer-ho a correcuita... Nosaltres anem sempre acomplexats i qualsevol avanç ens sembla un èxit.

De totes maneres estic d'acord i anem a totes amb l'OpenOffice i el programari lliure. Microsoft i Windows ja són història!!! I CiU també!

 
OpenOffice? - Enviada per Intratable, dimarts, 13.1.2004. 15:56 .  
 
3.4 Utilitzar estàndards oberts que garanteixin el dret a triar programari als usuaris.

En el cas d'OpenOffice hem de tenir clar que, o be no treballa amb estandars o be els estandards no son oberts (l'estandard word (.doc) no es obert i es de facto). Per tant, no es pot reduir tot a passar-nos a OpenOffice. D'altra banda, OpenOffice NO funciona igual de be, si el que s'enten per funcionar igual de be es ser completament compatible. Personalment, he tingut problemes amb fitxes doc i ppt.

D'altra banda, una cosa es la llei i una altra es el que s'acabi fent. Per exemple, segons els estatuts de la Universitat Autonoma de Barcelona (que ara estan en revisio) tots els documents de la universitat haurien de complir el punt 3.4 d'aquest acord. Pero no ho fan a Rectorat.

Es molt maco dir coses maques, pero molt lleig es no donar exemple.

 
Em fa gracia - Enviada per JoMateix, dimarts, 13.1.2004. 20:48 .  
 
El que, doncs els comentaris sense fonaments.

El que signa aaa, vas estar tú al pagament del 80 milions??? Enric, vas veure la factura de la pila de milions que es va pagar a Microsoft???

Crec que tots esperem que aquest govern faci coses millors que l'anterior, sense menysprear el ja fet.

Ara be, no ens comparem amb Noruega, ja que no sabem si la traducció es va fer per presió o perque Microsoft te una facturació 10 vegades superior.

Ni tampoc crec que la solució es que tinguem una distribució per comunitat , o per barri, o per familia.. es inmanegable. ( i amb això en convertirà fins que IBM sigui l'unic distribuidor de Linux).

La única manera de que la cosa canvii ( es la meva modesta opinió ), es que els S.O. lliures siguin tant complerts i fàcils de fer servir com els tancats, i ara per ara no ho son ( repeteixo, es una opinió ).

Salutacions a tothom
 
estandards - Enviada per saverio, dimecres, 14.1.2004. 10:11 .  
 
No veig perquè hauriem de considerar "estàndar" un format que:

1) Canvia a cada versió del software
2) Canvia a cada S.O. encara que sigui la mateixa versió
3) No está documentat, i això impideix que es pugui tractar facilment amb eines de tercers, com ara antivirus i indexadors.

Tot això es el ".doc"
En canvi, el "sxw", "sxc" etc, son oberts, i hi ha alres softwares que comencen a utilitzar-los, per exemple koffice.

A més, que la compatibilitat no sigui total i que el software sigui una mica diferent, no és problema. Fa uns quants anys, la gent utilitzava WordStar o AmiPro o WordPerfect de la mateixa forma que el Word. I no parlem del Lotus 1-2-3 i Symphony, que eren molt més avançats que els correspondents de MS.

Només s'ha de acostumar la gent de que el Word __NO ÉS EL ÚNIC__, i que costa diners, i que té virus, etc...

Personalment no utilitzo word desde fa 3 anys. I estic començant a passar els programes, que tinc a Excel, a OpenCalc.

Salut i sort.

Saverio
 
doncs... - Enviada per aaa+a, dimecres, 14.1.2004. 22:05 .  
 
Potser tens raó i CiU ens va enganyar un altre cop a tots els ciutadans!

.doc NO pot ser un estàndard. ja que es un format binari que pertany a una empresa privada. Per tant NO pot ser. Si OpenOffice té algun defecte, que el govern inverteixi diners per canviar. Aquest diners els podran aprofitar tots els ciutadans d'aquest poble, i no serviran per pagar una guerra; encara més estarem fent una donació a paisos pobres del 3er món que no poden comprar soft propietari o tenen necessitats més urgents.

Parlant de política, el famós país (que en sóc un gran admirador) tenen un greu problema, d'acord molts (la pena de mort, les armes, el racisme d'una part de la societat, l'ego, etc...), però el que sobta és que les eleccions les guanyen les empreses. És sabut que apple és del partit lliberal i Microsoft del conservador. A les últimes eleccions Microsoft, que estava amb l'aigua el coll, va decidir que el 'júnior' havia de ser president, aportant més $$$ del que és normal. És a dir que si algú s'atreveix a utilitzar el Hotmail, crackejat o no (publicitat empreses -> +$ -> Microsoft) que sàpiga que ha regalat diners per fer un guerra! Més motius per no utilitzar productes Mocrosoft? Si, però no em vull fer pesat...

Aquests són els meus principis, sinó t'agraden en tinc d'altres!
 
ai que em deixava... - Enviada per aaa+a edició especial, dimecres, 14.1.2004. 22:18 .  
 
Amb 5 anys CATlinux serà impulsat per el govern del nostre país (amb Carod de president!) i s'utilitzarà a tots els àmbits públics, serà tant senzill de utilitzar i personalitzar que cada lloc farà la seva adaptació senzilla i ràpida. De fet serà tant fàcil que els meus avis tindran la seva distribució DVDlive, que modificaran cada dos dies amb un assistent gràfic. Tothom es podrà passar arxius sense problemes. Tothom estarà content.

I d'aqui 10 anys? un altre dia ja explicaré...

La perfecció no la tindrem mai, però cal buscar-la!


 
Declaracións del Conseller Solà del DURSI - Enviada per anònim, dijous, 15.1.2004. 01:44 .  
 

A vilaweb.com hi havia aquesta notícia

El govern català vol impulsar el programari lliure a l'administració
El conseller d'Universitats, Recerca i Societat de la Informació
(DURSI) Carles Solà ha afirmat que la Generalitat té interès a
impulsar el programari lliure a l'administració. Pel que fa a les
universitats, la Generalitat no té competències directes en aquest
tema i, per tant, la decisió no es pot fer des del govern. Segons
Solà, el fet que Microsoft mantingui en secret l'estructura del
sistema Windows fa que no es pugui garantir la privacitat de les dades
als ciutadans. És per això que creu més convenient promoure l'ús del
programari lliure, del qual GNU/Linux n'és el sistema operatiu més
conegut. El conseller també opina que Microsoft hauria de traduir tots
els programes en català sense cap cost per a l'usuari. Segons fonts
del DURSI, ben aviat es començarà a fer un estudi sobre els costos que
pot suposar el pas al programari lliure. Carles Solà, nascut a Xàtiva,
és catedràtic d'enginyeria química de la UAB i ha dedicat tota la seva
vida professional a la universitat i la recerca. Ha estat rector de la
UAB des de 1994 fins el 2002, durant dos mandats. El nou conseller,
que és independent, va ser proposat per ERC.

----------
+ Secció de Nosaltres.Com: Política i govern.


 
ja compto els dies - Enviada per miKeL a.k.a.mc2, divendres, 16.1.2004. 12:20 .  
 
pensant amb que un dia podré veure un gnome, un kde o qualsevol entorn gràfic on no aparegui el boto "Inici" quan vagi a l'ajuntament... :-)__

apa, creuem els dits companys!
 
El govern s'enfronta a Microsoft - Enviada per Enric, divendres, 16.1.2004. 20:40 .  
 
Article del diari AVUI del dia d'avui.


http://www.avui.com/avui/diari/04/gen/16/250116.htm

(el titular és incorrecte)

El conseller Solà insinua que Windows no garanteix la confidencialitat de dades. L'empresa nord-americana nega

La Generalitat encarregarà un estudi sobre la viabilitat i el cost de substituir els programes informàtics actualment contractats amb l'empresa Microsoft pels programes dels sistema Linux. El conseller d'Universitats, Recerca i Societat de la Informació, Carles Solà, ha explicat que l'ús de programes informàtics que garanteixin la confidencialitat de les dades i que permetin disposar de més autonomia en els desenvolupament de recursos i serveis és una de les prioritats del govern.
"La qüestió no és canviar de marca, la preocupació del govern és garantir la confidencialitat de les dades dels ciutadans que es troben gestionades a través dels sistemes informàtics. Sobre els programes de Microsoft hi ha sospites que alguns apartats secrets podrien estar facilitant les dades dels ciutadans o de les empreses a altres institucions o empreses; de fet hi ha hagut informacions respecte a casos d'espionatge en altres països".
El valor dels contractes del govern amb Microsoft superen els 6 milions d'euros i afecten la pràctica totalitat dels serveis informàtics dels organismes de l'administració i dels sistemes d'atenció als ciutadans. Tot i que el sistema Linux és gratuït, els programes que es basen en aquest sistema es comercialitzen actualment amb diferents marques a preus que sovint s'acosten als que ofereix Microsoft. A més, l'adopció del sistema Linux suposaria una important inversió en formació del personal i necessitaria un nombre superior de persones dedicades a la supervisió i l'actualització del sistema (Microsoft inclou aquesta atenció en el contracte a grans empreses i institucions).
Luis Martín, director d'estratègia de plataformes de Microsoft España, ha indicat que "Microsoft serà respectuós amb les decisions polítiques que es vulguin adoptar i, si el conseller vol fer un canvi de Windows a Linux, té tot el dret a fer-ho". No obstant, el representant de Microsoft afirma que fer el canvi que proposa Solà "comportaria adoptar una tecnologia que en realitat és més cara, més insegura i menys innovadora". A més, Martín sosté que "el que no pot ser és que critiqui els programes Windows en funció d'uns rumors d'espionatge, quan desenes de governs i agències de seguretat de tot el món disposen dels codis font dels programes Windows i mai han denunciat l'existència de res que s'assembli a espionatge o filtració il·legal de dades".
En aquest sentit, Microsoft ofereix a la Generalitat la possibilitat d'accedir als codis font de tots els programes de Microsoft, "de forma que podran comprovar que no és cert que existeixi cap part secreta que permeti fer espionatge o disposar de les dades secretes dels usuaris".

 
Munich es va equivocar, el tripartit també ho farà???? - Enviada per bill, dissabte, 17.1.2004. 02:31 .  
 
El que hi ha ara funciona... la resta, total, si no funciona com a Munich, de aquí 4 anys el proper president ja s'ho trobarà.

http://www.theregister.co.uk/content/4/34891.html
 
funciona? jaa! - Enviada per lll, dissabte, 17.1.2004. 20:12 .  
 
t'agradi o no t'agradi, windows en llocs de treball públics li queden quatre dies; aqui, a Brazil, a França, a Alemanya, el Nord d'Europa, etc... A la llarga microsoft serà el que és, una empresa i prou. I linux el sistema operatiu universal, sense fronteres econòmiques o polítiques.

No entenc la gràcia que alguns li troben el windows, és gaire excitant veure arrencar el windows? jo no li trobo ni arrancant i encara menys quan ja ho ha fet ;) [xp o server, o el que sigui tots peten!]
 
Gencat VS Microsoft - Enviada per Jordi, diumenge, 25.1.2004. 23:42 .  
 
El govern s'enfronta a Microsoft - Enviada per Enric, divendres, 16.1.2004. 20:40 .

--> Perfecte que s'hi vagi emfrontant, cap problema, quan el Windows i l'Office deixin de ser en català i tinguem el Bill Gates ben enfadat ja plorarem tots plegats.
 
Pagant Sant Gates canta - Enviada per Enric, dimecres, 4.2.2004. 22:35 .  
 
Mentre es vagi pagant o tingui una mínima clientela Microsoft aniran fent les seves versions en català (amb el permís i els retards que Madrid vulgui)

Té sentit que hagim de ser una llengua de segona i pagar per poder disposar del que altres llengues tenen d'entrada només per tenir un estat que les representa o identifica?

Que trist ser catalans
 
catalunya - Enviada per cristina, dilluns, 21.3.2005. 12:57 .  
 
hola soc la cristina emb volia informar sobre la presió a catalunya, tinc 11anys i estic fent un treball sobre catalunya, i m'agradaria que m'enviesiu un article o una paguina web per trobar algun apartat i per posar-ho en el treball. Gracies per la vostra ajuda, espero la resposta amb inpaciencia.
 


Voleu enviar el vostre comentari?  
 
El vostre nom:
Adreça electrònica:
Títol del comentari:
Codi de seguretat :
Comentari:
 

 

 
             
Inici | Qui som | Projectes| Fòrums | Escriu-nos | Botiga | GNU/Linux | Mac |Traductor|Corrector|Llistes|Enllaços | Ajuda
   
 
Softcatalà © 1997-2008